Verrokit, uutisointi, raketointi
Verrokit. Inderes perustelee Faronin hinnoittelua ruotsalaisilla verrokeilla. Mutta millä perusteella, kassan suuruudella, tuotevalikoimalla? Analyytikon ansoja. Startupeillakin on eroa. Faronia tulisi verrata esim. Bayeriin, erona on vain kassan suuruus - ja se korjaantuu mikä hetki hyvänsä. ("25 mrd on mainittu.") Potentiaali on huono termi, kyvykkyys on parempi. Esim. Alligator:
https://alligatorbioscience.se/en/research-and-development/technology-platform/
Alligatorin tuoteputki sisältää samansukuisia elementtejä, joiden nopeaan testaamiseen ja tuottamiseen on kehitetty alusta.
Samaan runkoon voidaan kiinnittää kaksi antibodia... Ruotsalaisia startuppeja syntyy kuin sieniä sateella, tavoite on rahastaminen, palkkioina ja/tai anneissa (nostetaan pikaisesti osakkeen kurssia ja samalla nousevat väliaikaiset osakkeet - myydään heti vanhat ja odotetaan uusien listautumista). Joissakin yhtiöissä on enemmän hallituksen jäseniä kuin työntekijöitä... Ja sitten koko roska myydään...
Uutisointi. Yhtiöt keskittyvät työhönsä, eikä uutisvirta ole normaalisti vuolasta. Kehitysyksikön koko elämä on lisäksi salaisuuksien suojelua ja yhteistyökuvioissa on mukana toinen osapuoli, mikä voi estää uutisoinnin. Yritysjärjestelyissä lisäksi vaaditaan mutkikkaita neuvotteluja koko organisaation osallistuessa niihin.
Raketointi. Kotimaiset markkinat ovat niin rajalliset, etteivät ne raketoi, olipa uutiset mitä hyvänsä. Harrastajat ovat jo omansa sijoittaneet ja eivät voi reagoida - tarvitaan suuria sijoittajia, yleensä ulkomaisia, ja sitten kyllä raketoidaan. Diskonttaus voi näyttää suurten ennakointia. Päivittäinen kurssien tuijotus on turhauttavaa, kurssit laskevat päivän aikana, koska ostot on jo tehty. Yahoo Finance:
Mikä on pienin summa, millä pelleilyyn kannattaa lähteä mukaan? 1'000€, 10'000€?
Kommentit
Lähetä kommentti