Keskustelua kumppanuuksista, tuotteen elinkaari
Faron kaikkine karvoineen on tuote, mistä markkinoilla varmasti ollaan kiinnostuneita, ja näyttöäkin siitä on. Tarkemmin katsottuna tuote sisältää useita haluttuja ominaisuuksia/ mahdollisuuksia. Liikekumppanuus sisältää eri vaihtoehtoja ja on varmaa, että kumppanit arvottavat niitä vain omista näkökulmistaan lähtien.
Tavoitteita on mm. myynnin kasvattaminen (tulot, markkinaosuudet), uudet avaukset, ammattitaitoisen työvoiman hankinta, yrityksen laajentaminen, uusien alojen/ liiketoimintojen etsintä, kilpailijoiden torjuminen...
Nyt myydään jotakin ja tulevat kumppanit ovat asiakkaita. Keskisuuret yritykset voivat etsiä vahvistuksia tullakseen suuriksi, ja saadakseen suuruusetuja. Jätit joutuvat varomaan viranomaisia, mitkä syynäävät markkinoiden tasapainoa ja etsivät rajoitteita. Siis ääritapauksissa pyritään ostamaan koko paletti tai yhteistyötä ja lisensointia.
Kun somessa pyörittiin Bayerin ympärillä (ohuen, henkilökohtaisen langan varassa), esitin muita vaihtoehtoja. Päähuomio kiinnittyi Merckiin ja maailman tuottoisimman lääkkeen ongelmiin (patentin vanheneminen, sieto-ongelmat). BEX näytti tarjoavan uuden, mahdollisesti disruptiivisen lääkeaihion. Merkittävä paikallinen plus on Merckin (eli MSD:n) suomalainen tytäryhtiö MSD Finland, millä on yli kolminkertainen henkilökunta Faroniin nähden. Jättien on vaikea seurata kaikkia maailmalla viriäviä aihioita ja paikallinen tytär on saanut seurata Faronin taivalta jo pitkään. Tällainen tytär antaa lisämahdollisuuksia organisoitumiseen, esim. sulautumiseen.
Muina vaihtoehtoina esitin yhtiöitä, mitkä hakeutuivat uusille apajille, esim. Mitsubishi, minkä tasolasivalmistajan tytäryhtiö valmistaa BEXin.
Nyt i-forumissa on käyty keskustelua Merckistä. 'AccionHombre' on käyttänyt tekoälyä Keytrudan ja BEXin sovittamiseen (olisin halunnut tietää hakuehdot). Tästä on 'Kalastaja' tehnyt pätevän johtopäätöksen: "Siis Keytrudan $25B liikevaihdon arvonluontia voitaisiin jatkaa 2028
jälkeen niputtamalla sen kylkeen patentin suojaama Bex (yhdistelmän
arvonluoja) seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi?" 'Jerej' selvensi käsitettä evergreening: "Kyllä, tämä on ihan tunnettu menetelmä lääkeaineiden patenttisuojan pitkittämiseen."
Ja sitten 'hawk': "Kevään yhtiökokouksessa Jalkanen (vanhempi) mainitsi Merckin ja sanoi juoksevansa, jos sieltä soitetaan." (!!!)
Tuotteen elinkaari (myynti - aika):
https://themark.co.nz/using-the-product-life-cycle-to-inform-your-marketing/
Tuottoja voidaan kasvattaa kehittämällä tuotetta uuteen nousuun tai kehittämällä uusia tuotteita ja limittämällä niiden kehityskaaret, yrityksen tavoitteena on tasainen tuotto.
(Taasko sitä mennään?)
Kommentit
Lähetä kommentti